top of page

bio

Pien Straesser studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Marianne Blok waar zij in 1998 haar diploma behaalde. Ze volgde masterclasses van o.a. Ron Murdock, Henk Smit, Margreet Honig en Klesie Kelly-Moog. Momenteel wordt Pien gecoached door de Amerikaanse zangpedagoog Peter K Elkus.
Pien Straesser zong als freelancer in het ensemble Koor Nieuwe Muziek o.a. het vrouwenensemble in Suor Angelica (Eurovisie Kerstmatinee met het Koninklijk Concertgebouworkest olv R.Chailly), Nocturnes van Debussy (Concertgebouworkest olv Bernard Haitink) Dies van Wolfgang Rihm (Radio Philharmonisch Orkest olv Ingo Metzmacher), theatrale projecten als Gods Opinion van de regisseur Olivier Provily en solistische koorpartijen zoals Maman in de Cantate Camille Claudel van Gijs van Dijk.
Ze  heeft verschillende rollen in opera en operette uitgevoerd en zingt een breed repertoire: madrigalen van Gesualdo en Monteverdi, Bachcantates, missen van Mozart en Schubert, hedendaagse muziek waaronder Pierrot Lunaire van Schönberg, liedcycli van Jaques Bank en Alban Berg en de Argentijnse tango met bandoneonist Martin de Ruiter.
Sinds 2002 begeleidt ze regelmatig stille films voor het EYE filminstituut (voorheen Filmmuseum). In augustus 2010 was ze voor het eerst te gast bij het Internationale Sommerkino in Bonn met pianist Joachim Baerenz.

In Haarlem heeft Pien haar privépraktijk voor zangles en stemvorming. Ze is ook als zangdocent werkzaam op muziekschool MOW in West-friesland.
Bij dirigent Michiel Havenith volgde Pien dirigeerlessen die ze in de praktijk brengt  bij verschillende gelegenheden. Ze volgt regelmatig nascholing om op de hoogte te blijven van nieuwe methodes.
bottom of page